The Role of Digital Media in Islamic Religious Education Learning in the 4th Era

Authors

  • Kamarul Zaman Sekolah Tinggi Ilmu Al-qur`an Kepulauan Riau Author

Keywords:

Digital Media, Islamic Religious Education, Learning

Abstract

The digital era challenges the effectiveness of Islamic Religious Education learning due to the imbalance between technological advances and pedagogical practices. This study aims to analyze the role of digital media in improving the effectiveness of Islamic Religious Education learning, identify the types of media used, and evaluate teacher and student perceptions. Using a Systematic Literature Review (SLR) approach, data was collected from various journals, books, and relevant research. The results indicate that although digital media has great potential, its use is still complementary and not optimal pedagogically. Teacher and student responses tend to be positive, but the lack of guidance and training is a major obstacle. This study emphasizes the importance of an integrative strategy to make digital media an effective instrument in adaptive and contextual Islamic Religious Education learning

References

Alga, R. K., Hsb, A. A. A., Azhara, S., Hakim, E. H., Afia, N., & Yusnaldi, E. (2024). Pemanfaatan media pembelajaran digital: Meningkatkan minat belajar IPS di sekolah dasar melalui presentasi interaktif dan video animasi. Continuous Education: Journal of Science and Research, 5(3), 200–212. https://doi.org/10.51178/ce.v5i3.2197

Arlina, A., Lestari, A., Putri, A., Rambe, A., Elsil, E. A., & Jamilah, J. (2024). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1008–1018. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i2.4657

Azzahra, N. T., Ali, S. N. L., & Bakar, M. Y. A. (2025). Teori Konstruktivisme Dalam Dunia Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(2), 64–75. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.4762

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak revolusi industri 4.0 pada sektor pendidikan: Kajian literatur mengenai digital learning pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65

Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori belajar konstruktivisme dan implikasinya dalam pendidikan dan pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188

Maulidina, N., Imamah, T. A., & Dewi, I. Y. M. (2025). Strategi guru melalui penggunaan media pembelajaran kreatif dalam meningkatkan partisipasi siswa kelas 4 SDN Bangselok 1. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(2), 217–230. https://doi.org/10.61722/jmia.v2i2.4287

Muzakky, R. M. R., Mahmuudy, R., & Faristiana, A. R. (2023). Transformasi Pesantren Menghadapi Era Revolusi Digital 4.0. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 1(3), 241–255. https://doi.org/10.59246/aladalah.v1i3.371

Prigantini, R. D., & Abdullah, K. (2022). Perubahan perilaku belajar dan psikologis siswa saat pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 986–1001. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2755

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, e-ISSN: 2745-5882, p-ISSN: 2962-2956, 4(8), 323–329. https://doi.org/10.36312/jtm.v4i8.2005

Rahma, D., Ihwani, N. N., & Hidayat, N. S. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Sebagai Media Interaktif Pada Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 12–21. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13298

Rais, M., Hariyani, H., & Isma, I. (2024). Implementasi Literasi Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(2), 615–623. https://doi.org/10.33627/es.v7i2.2924

Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Sistematic literature riview: Peran media pembelajaran interaktif dan konvensional pada proses pembelajaran di sekolah dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99–114. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i5.1941

Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sebagai alat untuk meningkatkan kemampuan literasi digital siswa sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 1145–1157. http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i3.3563

Sa’diyah, T. (2022). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. KASTA: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya Dan Terapan, 2(3), 148–159. https://doi.org/10.58218/kasta.v2i3.408

Samaloisa, H. A. S., & Bilo, D. T. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 80–98. https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.317

Svari, N. M. F. D., & Arlinayanti, K. D. (2024). Perubahan paradigma pendidikan melalui pemanfaatan teknologi di era global. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(3), 50–63. https://doi.org/10.37329/metta.v4i3.3407

Yani, A. (2023). Transformasi Teknologi Dalam Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan dan Ekonomi, 6(2), 68–75. https://doi.org/10.33627/pk.62.1235

Downloads

Published

2025-09-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Role of Digital Media in Islamic Religious Education Learning in the 4th Era. (2025). Sadra: Journal of Islamic Religious Education Nusantara, 1(2), 66-76. https://journal.zmsadra.or.id/index.php/jiren/article/view/100

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.