The Role of Digital Media in Islamic Religious Education Learning in the 4th Era
Keywords:
Digital Media, Islamic Religious Education, LearningAbstract
The digital era challenges the effectiveness of Islamic Religious Education learning due to the imbalance between technological advances and pedagogical practices. This study aims to analyze the role of digital media in improving the effectiveness of Islamic Religious Education learning, identify the types of media used, and evaluate teacher and student perceptions. Using a Systematic Literature Review (SLR) approach, data was collected from various journals, books, and relevant research. The results indicate that although digital media has great potential, its use is still complementary and not optimal pedagogically. Teacher and student responses tend to be positive, but the lack of guidance and training is a major obstacle. This study emphasizes the importance of an integrative strategy to make digital media an effective instrument in adaptive and contextual Islamic Religious Education learning
References
Alga, R. K., Hsb, A. A. A., Azhara, S., Hakim, E. H., Afia, N., & Yusnaldi, E. (2024). Pemanfaatan media pembelajaran digital: Meningkatkan minat belajar IPS di sekolah dasar melalui presentasi interaktif dan video animasi. Continuous Education: Journal of Science and Research, 5(3), 200–212. https://doi.org/10.51178/ce.v5i3.2197
Arlina, A., Lestari, A., Putri, A., Rambe, A., Elsil, E. A., & Jamilah, J. (2024). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1008–1018. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i2.4657
Azzahra, N. T., Ali, S. N. L., & Bakar, M. Y. A. (2025). Teori Konstruktivisme Dalam Dunia Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(2), 64–75. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.4762
Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak revolusi industri 4.0 pada sektor pendidikan: Kajian literatur mengenai digital learning pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori belajar konstruktivisme dan implikasinya dalam pendidikan dan pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188
Maulidina, N., Imamah, T. A., & Dewi, I. Y. M. (2025). Strategi guru melalui penggunaan media pembelajaran kreatif dalam meningkatkan partisipasi siswa kelas 4 SDN Bangselok 1. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(2), 217–230. https://doi.org/10.61722/jmia.v2i2.4287
Muzakky, R. M. R., Mahmuudy, R., & Faristiana, A. R. (2023). Transformasi Pesantren Menghadapi Era Revolusi Digital 4.0. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 1(3), 241–255. https://doi.org/10.59246/aladalah.v1i3.371
Prigantini, R. D., & Abdullah, K. (2022). Perubahan perilaku belajar dan psikologis siswa saat pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 986–1001. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2755
Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, e-ISSN: 2745-5882, p-ISSN: 2962-2956, 4(8), 323–329. https://doi.org/10.36312/jtm.v4i8.2005
Rahma, D., Ihwani, N. N., & Hidayat, N. S. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Sebagai Media Interaktif Pada Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 12–21. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13298
Rais, M., Hariyani, H., & Isma, I. (2024). Implementasi Literasi Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(2), 615–623. https://doi.org/10.33627/es.v7i2.2924
Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Sistematic literature riview: Peran media pembelajaran interaktif dan konvensional pada proses pembelajaran di sekolah dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99–114. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i5.1941
Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sebagai alat untuk meningkatkan kemampuan literasi digital siswa sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 1145–1157. http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i3.3563
Sa’diyah, T. (2022). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. KASTA: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya Dan Terapan, 2(3), 148–159. https://doi.org/10.58218/kasta.v2i3.408
Samaloisa, H. A. S., & Bilo, D. T. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 80–98. https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.317
Svari, N. M. F. D., & Arlinayanti, K. D. (2024). Perubahan paradigma pendidikan melalui pemanfaatan teknologi di era global. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(3), 50–63. https://doi.org/10.37329/metta.v4i3.3407
Yani, A. (2023). Transformasi Teknologi Dalam Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan dan Ekonomi, 6(2), 68–75. https://doi.org/10.33627/pk.62.1235
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kamarul Zaman (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.