Arabic Language Teaching Strategies to Improve Writing Skills at the Senior High School Level in Tanah Datar Regency
Keywords:
Arabic, Teaching Strategy, Writing SkillsAbstract
Arabic writing skills at the senior high school level in Tanah Datar Regency remain a challenge, especially in non-Islamic boarding school environments, due to less varied and contextual teaching strategies. This study aims to identify, analyze, and formulate effective Arabic teaching strategies to improve the writing skills of senior high school students in Tanah Datar Regency. The method used is a Systematic Literature Review (SLR) with primary and secondary data from various scientific literature. The results of this study indicate that traditional approaches do not support the development of senior high school students' writing skills in Tanah Datar Regency, while communicative and contextual strategies are more effective. This study emphasizes the need for updated teaching strategies that are applicable, innovative, and relevant to the needs of today's students.
References
Achoita, A., & Susanti, J. S. (2020). Pengaruh Penguasaan Kosa Kata Terhadap Kemampuan Menulis Bahasa Arab Siswa Kelas Viii Mts Assalam Bangilan Tuban Tahun Pelajaran 2019/2020. Tadris: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 14(1), 19–40. https://doi.org/10.51675/jt.v14i1.70
Annisa, A., Hasibuan, E., Dalimunthe, L. A. Z., & Nasution, S. (2025). Dampak Latar Belakang Pendidikan Pesantren Dan Non-Pesantren Terhadap Kemampuan Bahasa Arab Siswa Di MAS Muhammadiyah 01 Medan. Al-Muyassar: Journal of Arabic Education, 4(1). http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v4i1.12947
Fadila, N. R., Chandra, C., & Syam, S. S. (2025). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar: Perspektif Kognitif dan Psikomotorik. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(2), 129–139. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1649
Fariq, W. M. (2023). Analisis Deskriptif Inovasi Strategi dan Metode Pembelajaran dalam Kerangka Merdeka Belajar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 189–202. https://doi.org/10.58230/27454312.215
Fhajri, J., Sumiyati, L., & Safitri, K. (2025). STRATEGI PEMBELAJARAN EKSPOSITORI DALAM MENINGKATKAN HASIL EVALUASI SISWA PADA MATERI RUKHSOH DALAM BERIBADAH DI KELAS 7 SMPIT HARAPAN UMAT KARAWANG. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 3(3), 239–248. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.917
Firdausiyah, A., & Jannah, I. M. (2025). Analisis problematika peserta didik dalam menulis kalimat Bahasa Arab. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab, 8(1), 854–861. https://doi.org/10.32764/lahjah.v8i1.5159
Husna, W., Ibrahim, F. M. A., & Arifa, Z. (2025). Strategi Inovatif Guru dalam Menerapkan CLIL untuk Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab Di Pesantren. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 10(1), 101–118. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v10i1.6098
Mahmur, M., Hasbullah, H., & Masrin, M. (2021). Pengaruh minat baca dan penguasaan kalimat terhadap kemampuan menulis narasi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 169–184. http://dx.doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7408
Marliana, R., & Indihadi, D. (2020). Teknik brainstorming pada model pembelajaran menulis teks narasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 109–115. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25459
Nunung, N., Maharani, R. W., & Tatang, T. (2025). GANGGUAN MENULIS PADA PEMBELAJAR BAHASA ARAB KELAS 4 SEKOLAH DASAR. KLAUSA (Kajian Linguistik, Pembelajaran Bahasa, dan Sastra), 9(1), 58–67. https://doi.org/10.33479/klausa.v9i1.1149
Puspitasari, A. S. (2023). Strategi Pembelajaran Ekspositorik Dan Heuristik Ekstrakurikuler Smp Pgri 1 Buduran Sidoarjo Dalam Mengukir Prestasi Di Bidang Seni. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 12(1), 30–45. https://doi.org/10.26740/jps.v12n1.p30-45
Rahmadani, A., Harahap, F. K. S., Ulkaira, N., Azhari, Y., & Hasibuan, S. (2024). Efektivitas penggunaan strategi pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa di SD Negeri 060822 Medan. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 54–71. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.566
Rambe, A. A. (2024). PENDEKATAN KOMUNIKATIF DALAM PENGAJARAN BAHASA INGGRIS SEBAGAI BAHASA ASING. Jurnal Ilmiah IPS dan Humaniora (JIIH), 2(1), 28–33. https://doi.org/10.61116/jiih.v2i1.455
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya strategi pembelajaran yang tepat bagi siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32–37. https://doi.org/10.37755/jsap.v10i2.517
Sharma, N. A. A. S., Maharani, A., & Haliq, A. (2025). Metode Pembelajaran dan Tes Keterampilan pada Kemampuan Menulis dalam Bahasa Indonesia di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 298–310. https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25221
Sholihah, N., & Mukaffa, Z. (2025). Penguatan pembelajaran nilai-nilai Islam melalui desain instruksional model Briggs pada mata kuliah kepesantrenan. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 6(3), 723–739. https://doi.org/10.33474/jp2m.v6i3.23825
Simbolon, B. S. Y., & Naibaho, D. (2024). Merencanakan strategi dan metode dalam pembelajaran. Jurnal Magistra, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.62200/magistra.v2i1.73
Supriyadi, A., Patmawati, F., & Waziroh, I. (2023). Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Anak Berkebutuhan Khusus Jenis Tunarungu Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 7(2), 177–188. https://doi.org/10.35316/edupedia.v7i2.2336
Sururin, A., & Umkabu, T. (2023). Implementasi metode cerita dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak usia dini. Indonesian Journal of Teaching and Teacher Education, 48–56. https://doi.org/10.58835/ijtte.v3i2.252
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rita Zahara Kamsir1, Ruswandi, Shofia Khelil, Ahmed Bouzid (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











